Wednesday, August 12, 2009

Tari Silat Melayu - 1


Salam Ukhwah ...
Bila bicara soal Tari Silat Melayu, mmg sebelum berjinak2 dgn Lok 9, saya kurang berminat dgn tari silat sbb pada pandangan saya, "Apa barang nak tari2, buang masa je". Tanggapan ni mungkin disebabkan latar belakang saya sendiri yg sebelum ni lebih cenderung kpd teknik, buah, pukulan & yg seumpamanya.

Sehinggalah apabila saya berkesempatan mengambil rasa Senaman Tua pd sekitar penghujung 2005. Dan akhirnya, terus jatuh hati dgn keindahan seni dalam tari silat melayu khususnya yg sempat saya belajar dari Silat Melayu Keris Lok 9 Malaysia.

Tanpa menafikan kepentingan teknik2 berkesan sebelum ini, tari silat ... jika benar2 faham, dihayati, 'feel' setiap gerakannya, mmg ia mengasyikkan. Tapi, dlm kehalusan gerak berseni itulah sebenarnya tersimpan rapi rahsia gerakan2 yang buleh muncul dengan kaedah2 yg tidak diduga.

Selain itu, ia juga adalah gerakan senaman yang bervariasi dan mencakupi semua anggota badan ... ada lembut, ada keras, ada bawah, atas, dan yg paling penting ... semua anggota badan diaktifkan, dan pengamal buleh senyum lebar lepas setiap sessi latihan. Begitulah pesan guruku, Guru Azlan Ghanie. Semoga ilmu yang diperturunkan kpd kami bakal menjadi amal jariah yang berterusan, amin.

InsyaAllah, saya cuba sambung lagi dalam ruangan akan datang


3 comments:

  1. Tahniah sedara ... saya menanti untuk cerita seterusnya. Menarik, terutama dlm zaman moden, semua dah buang adat dan adab, tapi dgn ada info sebegini, ia membuka mata generasi muda hari ini utk kembali ke asal-usul kita atau kembali ke pangkal jalan ...

    ReplyDelete
  2. Tahniah tuan...semuga banyak lagi cerita2 menarik dan bermanafaat dapat dikongsikan di sini.

    ReplyDelete
  3. salam tn rumah..."semoga sama-sama kita memelihara hak bangsa"

    minat kita sealiran nampaknya

    galeri foto tn tak active ke? ingin nak tengok koleksi senjata melayu tn

    wassalam
    zamy

    ReplyDelete